fredag 4. september 2009

Om lærebokutlån i videregående skoler


Her kommer noen synspunkter på lærebokutlånsordning administrert av skolebibl. i vgs fra en ”grønn” bibliotekansvarlig ved et lite kombinasjonsbibliotek ”på landet”:
Fra og med 1.mai i år konverterte jeg fra lektor ved Gauldal vgs til kombinert skolebibliotekar ved samme skole (45%) og biblioteksjef ved Midtre Gauldal folkebibliotek (55%). Dermed har jeg erfart hvordan lærebokinnlevering og –utlevering kveler annet bibliotekarbeid ved skoleslutt og –start + gir mye arbeid med purringer og erstatninger om sommeren. GVS hadde ca 320 elever 08/09 og har 305 elever 09/10. Lærebok-katalogen har pr dato 133 poster med alt fra 1 til 194 ex, snitt på 22 ex pr post. Elevene får lånekort og låner i snitt 7 – 9 lærebøker hver. Hovedtyngden av utlån hadde vi de 2 første skoleukene, men stadige etterbestillinger gir fortsatt stor trafik. Kontoret på skolen bestiller bøkene som leveres til bibl. som kontrollerer forsendelser og husholderer bokmassen. Ajourhold av katalogen tar også tid og vil øke etter som bøker skiftes ut.

Sett i lys av at skolebiblioteket skal være en sentral læringsarena og et sted elevene skal få opplæring i kildebruk + hjelp til kildesøk, kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er lite gjennomtenkt ressursbruk. Ordningen var etablert før jeg begynte ved biblioteket, men jeg har allerede stilt spørsmål til ledelsen om hvorvidt dette bør fortsette uten vesentlig økning i persoalressursen. En debatt om hva skolebiblioteket skal prioritere må tas her.

Et moment til er at biblioteket burde være et hyggelig sted å oppsøke for elevene. I og med slendrian med innleveringer og derav følgende mas (purringer + erstatningskrav), blir bibl. av mange oppfattet som et sted man blir møtt med krav istedenfor service. Det er jo tvilsom ”markedsføring”.

I alle grunnskoler jeg har hatt kontakt med, foregår lærebokutlån mye enklere: Skolen har et boklager der hver faglærer tar ut bøker til sine elever i sine fag ved skolestart og sørger for innsamling + evt utsortering pga slitasje + evt erstatningskrav meldes skolens kontor for utsendelse. Bokmassen ajourholdes av lærerne. Lærerne som jo er nærmest elevene, har god kontroll. Har selv jobbet som lektor i ung.skolen i 15 år og vet derfor av egen erfaring at dette fungerer. Et impertinent spørsmål til slutt: Hvorfor kan ikke vgs også ha en slik praksis?


Med vennlig hilsen
Elisabeth Galten

Bildet i artikkelen er publisert under "creative commons" lisens. Originalbildet finnes her

3 kommentarer:

bk sa...

Jeg synes kanskje fremstillingen av lærebokordningen blir ensidig negativ. Jeg har full forståelse for at dere som har fått denne oppgaven lagt til på toppen av alle andre arbeidsoppgaver er svært misfornøyde. Det burde vært en selvfølge at de bibliotekene som skal drive med lærebokordningen fikk tilført ekstra ressurser og mannskap.

Men selv om ordningen er tidkrevende (og tung og altoppslukende) ser jeg flere positive ting med den.
Jeg liker at alle elevene må innom biblioteket. Vi er en passe stor skole (ca 550 elever), men med mye yrkesfag. Og de elevene har godt av å måtte innom biblioteket. Jeg får hilst på og sagt litt til alle klassene.
Jeg liker å tro at det senker terskelen for å oppsøke biblioteket i andre anledninger. Og særlig senker terskelen for å snakke med meg:-)
Brit Karen

Anonym sa...

Hei
Jeg er til dels enig med deg Brit Karen. Lærebokordningen fører elevene til biblioteket og medfører at de bruker biblioteket i større grad enn før til andre ting også. I og med at biblioteket vårt ikke er ferdig enda (er under innflytting i nyoppusset lokale), er det mange ting som ikke er oppe og fungerer. Lærebokordningen har presset seg inn og overtatt all tid som skulle vært brukt til å få ferdig lokalet og det blir ikke tid til andre ting overhodet.
En annen ting er at det vanskeliggjør at vi drar på kurs/seminarer i den perioden dette står på. Mange gode konferanser legges til september. Det er alt for tidlig når vi fremdeles er i skolestart-fasen enda. Jeg kommer ikke ifra her. Omkvedet fra ledelsen er at jeg må være på skolen fordi det er så mange spørsmål etter lærebøker enda. Har du hørt'n før? Håper at vi snart kan konsentrere oss om andre oppgaver enn de lærebøkene iallefall. Thrine

Nanna S. Flink sa...

Jeg er enig med Brit Karen i at det er positivt at elevene blir introdusert for biblioteket og biblioteket med engang. Dette bidrar ganske riktig til at biblioteket blir et blir et trygt sted å gå, spesielt for de eleven som av en eller annen grunn trenger et sted hvor de kan trekke seg litt tilbake. Samtidig må jeg jo innrømme at belastningen på bibliotekressursene er ganske så heftig når det står på som værst, det er ikke bare bare når 1100 elever skal ha bøker. Vi har imidlertid lært litt etterhvert og i år brukte vi 4 dager på å få gjennom alle elevene, tror jeg rakk å hilse på alle i år også. Etter noen års erfaring med utlån av skolebøker til elever i videregående så er jeg kommet til at den måten vi gjør det på nok er den beste, jeg personlig tror ikke at en ordning tilsvarende den barneskoler bruker ville vært gunstig i videregående. Tror svinnet kunne blitt stort. Denne antagelsen baserer jeg på hvor vanskelig det er for lærerne våre å få inn klassesettbøker, når elvene ikke kommer å låner dem på biblioteket, men får dem av lærere. Lærebokordningen slik den praktriseres hos oss er er en utfordring som sluker enormt mye av min tid, men med nok mannskap går det greit. Synes vi får det til å funke. Nanna