torsdag 5. november 2009

BIBLIOTEK I VIDEREGÅENDE SKOLER – HØSTMØTE 2009

Her kommer en kort oppsummering fra gruppediskusjon rundt tema de videregående skoler i Bibliotekmeldinga og strategier for Bibliotekutvikling.

1. Hvordan skal / kan biblioteket bidra til å nå skolens læringsmål ?
Bibliotek som verktøy.

• Biblioteket må tidlig med i prosessen. De må sette av tid til å jobbe med dette aspektet.
• Flere av bibliotekarene hevder at de ikke kjenner til de lokale læringsmålene. Det er viktig at de bibliotekene tilegner seg denne kunnskapen slik at de kan bidra i prosessen.

2. Hvordan / på hvilken måte kan biblioteket bidra i plan - og utviklingsarbeid ved den enkelte skole.

• Må delta i de aktuelle møter i forbindelse med planarbeid. Presentere på hvilken måte bibliotekets tjenester kan bidra som verktøy for å nå læringsmål.
• Være synlig.
• Presentere biblioteket som alternativ læringsarena. Gå inn i klasserommene.
• Det er viktig med en god dialog med skolens ledelse.
• Biblioteket bør være en del av det pedagogiske utviklingsarbeidet.
• Delta på timeplanlegging.
• Plan for bibliotekbruk gjøres kjent for skolen.

3.Bibliotekmeldinga legger opp til et tettere / mer helhetlig samarbeid mellom de enkelte bibliotektyper i regionen. Hva for rolle ser bibliotek i vgs for seg at de vil ha i dette nettverket ?

• I dag forholdsvis lite samarbeid, kun i forbindelse med Fjernlån.
• Organisatorisk tilknytning til folkebibliotek kun oppe til debatt i forbindelse med kombinasjonsbibliotek.

4.Forventninger til regionbibliotekene / fylkesbibliotekene.

• Koordinere det faglige nettverk i regionen.
• Talerør inn mot Fylkesutdanningssjefen / Opplæringsenheten.
• Bidra til at det lages felles serviceerklæringer.
• Utarbeide Handlingsplan for regionen.
• Videreutvikle arbeidet med kompetanseutvikling.
• Viderutvikle og etablere samsøkløsning for de videregående skolene.

Skrevet av Øivin Stav/Sør-Trøndelag fylkesbibliotek

Ingen kommentarer: